Licitovaný mariáš

Obsah

1. Úvod
2. Rozdání
3. Licitace
4. Pořadí a ceny her
5. Talon
6. Ohlášení hry
7. Flekování
8. Vynesení
9. Štych
10. Ohlášení mariáše
11. Bodové hodnocení
12. Cena hry
13. Betl a durch
14. K sedmám a stovce
15. Ke dvěma sedmám
16. Renonc

1. Úvod
Hrají 3 hráči se sadou 32 jednohlavých karet ve 4 barvách.
Pořadí figur (neplatí u betla a durcha): VII - VIII - IX - spodek - filek - král - X - eso
Lepší znamená červená trumf.

Zpět na obsah

2. Rozdání
Rozdává hráč, který byl v minulé hře forhondem. Od rozdávajícího vlevo je forhond, vpravo zadák. Karty se nemíchají, zadák jen sejme. Rozdává se od forhonda ve směru hodinových ručiček: 5 - 5 - 5 - 2 (talon) - 5 - 5 - 5. Chybné rozdání se opakuje. První chybné rozdání hráčem se nepovažuje za renonc.

Zpět na obsah

3. Licitace
Licitovat začíná zadák proti forhondovi. Forhondovi stačí licitaci dorovnávat. Když jeden z nich z licitace odstoupí, vstupuje do jeho licitační pozice rozdávající a licitace pokračuje. Poté, co další z licitace odstoupí, bude hrát svou hru hráč, který vylicitoval nejvýš, a to hru vylicitovanou nebo vyšší, proti dvěma spoluhráčům. Pokud nikdo nelicituje ani sedmu, karty se složí bez placení.

Zpět na obsah

4. Pořadí her při licitaci a jejich ceny v desetníkovém mariáši
sedma 0,20
lepší sedma 0,40
stovka 0,40
sto a sedm 0,60
lepší stovka 0,80
lepší sto a sedm 1,20
betl 1,50
durch 3,00
dvě sedmy 4,00
dvě sedmy a sto 4,40
lepší dvě sedmy 6,00
lepší dvě sedmy a sto    6,80

Zpět na obsah

5. Talon
Talon si vezme hráč, který vylicitoval nejvýš, a dvě karty opět do talonu odloží. Do talonu lze odložit X nebo eso jedině při betlu nebo durchu, trumfovou VII jen pokud tato sedma nebude ohlášena. Nahlížet do talonu nebo jej měnit smí hráč, který talon odložil, jen nebyla-li dosud ohlášena hra.

Zpět na obsah

6. Ohlášení hry
Poté, co odložil talon, ohlásí hráč svou hru, trumfovou barvu (tu nikoliv u betla a durcha) a u dvou sedem i barvu pomáhající sedmy, na kterou získá předposlední štych. U betla a durcha ještě před ohlášením hry položí na stůl lícem dolů vynášenou kartu.

Zpět na obsah

7. Flekování
Flekování probíhá ve směru hodinových ručiček od hráče po levici toho, jehož hra se hraje. Flek může být dán i samostatně na jednotlivé složky hry: na hru/stovku nebo na sedmu/dvě sedmy. Lichý flek musí pocházet od některého ze spoluhráčů, sudý flek od hráče, jehož hra se hraje. Flekování je ukončeno, když žádný z hráčů jednou dokola již nic neflekoval. Skončí-li flekování sedmy pouhým flekem na hru, nehraje se.
Pořadí fleků: flek - re - tutti - boty - kalhoty - ...

Zpět na obsah

8. Vynesení
Vynáší v prvním kole hry forhond, u betla a durcha hráč, jehož hra se hraje. V dalších kolech vynáší vždy hráč, který získal předchozí štych. Ostatní hráči nesou postupně od vynášejícího ve směru hodinových ručiček při dodržení pravidel:
1. Nesená karta musí mít barvu jako karta vynesená; není-li to možné, pak musí být nesen trumf (pokud jsou trumfy určeny); není-li ani to možné, může být nesena karta jakákoli barvy.
2. Má-li být nesen trumf, pak musí být vyšší než nejvyšší na stole ležící trumf, pokud je to možné.
3. Má-li být nesena karta v barvě karty vynesené, pak musí být vyšší než nejvyšší na stole ležící karta této barvy, pokud je to možné; to neplatí, jestliže vynesená karta již byla přebita trumfem.

Zpět na obsah

9. Štych
Štych získává hráč, který (vy)nesl nejvyšší trumf. Pokud není možno předchozí větu použít, získává štych hráč, který (vy)nesl nejvyšší kartu vynesené barvy. Je možno požádat o nahlédnutí jen do posledního odehraného štychu.

Zpět na obsah

10. Ohlášení mariáše
Mariáš ohlásí hráč, který má v ruce filka i krále téže barvy, a učiní tak současně s (vy)nesením první karty z této dvojice; tuto kartu položí lícem nahoru před sebe tam, kam odkládá získané štychy.

Zpět na obsah

11. Bodové hodnocení
10 bodů za každou X nebo eso v získaných štychách
10 bodů za získání posledního štychu hry
20 bodů za každý ohlášený netrumfový mariáš
40 bodů za ohlášený trumfový mariáš
Body spoluhráčů se sčítají dohromady.

Zpět na obsah

12. Cena hry
Cena se platí mezi hráčem, jehož hra se hrála, a každým ze spoluhráčů. Cena hry je omezena na 50,-.
Každý flek zvyšuje cenu hry, resp. její složky, na dvojnásobek.
Na dosažení ohlášené stovky se počítá jen jediný mariáš.
Na dosažení tiché stovky se počítají všechny mariáše.
Cena vyhrané stovky (i tiché) se určí z bodového zisku včetně všech mariášů tak, že cena stovky včetně fleků se vynásobí počtem získaných desítek bodů nad 90.
Cena prohrané stovky se určí tak, že cena stovky včetně fleků se vynásobí součtem počtu desítek bodů, které chyběly do stovky + počtu desítek bodů získaných v mariáších vítěznými spoluhráči.
Tichá sedma (i zabitá, a to i spoluhráčem) či tichá stovka má poloviční cenu proti ohlášené.
Jako složka má hra cenu 0,10 a lepší hra 0,20.
Hráč, který vylicitoval sedmu (nikoli lepší) a nechce po seznámení s talonem ohlásit a hrát svou hru, může složit karty a zaplatí každému cenu 0,60 za omyl.
Hráč, který dal flek a tutti (a všechny příp. další liché fleky) na loženou hru, ji platí za oba.

Zpět na obsah

13. Betl a durch
V betlu (žádný štych) a durchu (všechny štychy) nejsou trumfy, neuplatní se bodové hodnocení, odlišné pořadí figur (X je mezi IX a spodkem), do talonu lze odložit kteroukoli kartu a vynáší v prvním kole hráč, jehož hra se hraje, přičemž vynášenou kartu musí položit na stůl lícem dolů před ohlášením hry.

Zpět na obsah

14. K sedmám a stovce
Hlášená sedma (i pomáhající) smí být (vy)nesena z ruky až jako poslední karta své barvy, a to až v posledním (resp. předposledním) štychu, pokud je to možné.
Sedmu ani stovku nelze ohlásit proti.

Zpět na obsah

15. Ke dvěma sedmám
Při dvou sedmách nelze uplatnit tichou stovku.
Pokud při dvou sedmách (netýká se dvou sedem se stovkou) má některý ze spoluhráčů v ruce 4 nebo více karet pomáhající barvy, pak:
Má-li je hráč po levici hráče, jehož hra se hraje, karty ukáže.
Má-li je hráč po pravici hráče, jehož hra se hraje, ukáže karty jen pokud jeho spoluhráč neflekoval.
Cena hry, pokud byly karty ukázány, je 6,- a v lepší barvě 9,-.

Zpět na obsah

16. Renonc
Za renonc, k němuž došlo před prvním vynesením a netýká se talonu, zaplatí viník každému paušál 1,-.
Za chybné odložení X nebo esa do talonu zaplatí viník každému paušál 5,-.
Za jiný renonc týkající se talonu zaplatí viník každému cenu hry včetně daných fleků bez uplatnění bodového hodnocení; jde-li o chybný počet karet odložených do talonu, uplatní se fleky nejvýše do re.
Za renonc, k němuž došlo při prvním vynesení nebo později, zaplatí viník i za svého spoluhráče každému protihráči cenu hry včetně daných fleků bez uplatnění bodového hodnocení plus paušál 1,-. Svému spoluhráči zaplatí viník paušál 1,-.
Na přání strany, která renonc nezavinila, se hra dohraje. Zaplatí se cena za dohranou hru nebo za renonc, co je pro tuto stranu výhodnější.

Zpět na obsah